Indoor fietsen

Spinning doe je op een vaststaande fiets, met extra weerstand. Zittend of staand fietst je, begeleid door muziek, naar een topconditie. De muziek ondersteunt het tempo van langzaam, via snel naar een eindsprint. Dit alles onder deskundige begeleiding.

Echt fietsen
Het zware vliegwiel zorgt ervoor dat je een natuurlijke weerstand hebt die zoveel mogelijke bij het echte fietsen aansluit. Het afremmechanisme staat in z´n vrij, biedt iets weerstand voor een zwaardere belasting, of is ingesteld op een belasting gelijk aan bergop fietsen.

Bilspieren
Na een warming up voeren wordt het tempo opgevoerd. Langzaam wordt de weerstand groter en schuif je wat meer naar achter op het zadel om meer kracht te kunnen zetten. Bij het eerste heuveltje kom je uit het zadel en sta je losjes achterin op de trappers. Ook de bilspieren doen zo hun werk. Na een afdaling in hoog tempo en met weinig weerstand heb je kunnen herstellen en komt een echte col.

Bergetappe
Staand op de trappers en iets meer vooroverhangend op het stuur kun je meer kracht zetten en ga je virtueel de berg. Je benen voelen zwaar aan en het zweet parelt langs je hoofd maar de beat in de muziek stimuleert je het ritme vast te houden. Een slokje uit de bidon en even herstellen dan maak je je op voor het laatste deel van de etappe. Na 50 minuten ga je de finishlijn over en mogen de handen in de lucht. Je hebt gewonnen van jezelf en dat is vaak het moeilijkst.

Eigen niveau kiezen
Tijdens de training kun je altijd de weerstand zelf instellen. Iets meer als je nog over hebt, iets minder als je te fors ingezet hebt of vorm van de dag wat minder is. Fietsen kan iedereen en door de vliegwielconstructie van de spinbike ga je als een trein. Het mooie van deze vorm van trainen is behalve de ondersteunende muziek vooral de mogelijkheid om op elk moment voor je eigen niveau te kiezen.

Continue verbranding
Daarnaast zit je 50 minuten op de fiets en ben je continue aan het trainen en continue calorieën aan het verbranden. Er gaat geen tijd verloren aan uitleg, spullen klaarzetten en opruimen of wachten tot anderen klaar zijn. Het is bijna 100% zuivere trainingstijd dus een prima manier om snel je conditie te verbeteren en veel calorieën te verbruiken.

Gewrichtvriendelijk
Bovendien hoef je bij deze vorm van trainen niet te rennen of te springen wat een groot voordeel kan zijn als deze belastingen voor bijvoorbeeld rug of gewrichten te groot is. Door de steeds afwisselende houdingen in stand of zit gebruik je veel been, bil en rugspieren.